Zeilschip Orion

Hieronder vind je meer informatie over ons zeilschip Orion. Heb je meer vragen over het schip, neem gerust contact op met schipper Wouter!

Impressie interieur

Plattegrond

Technische gegevens

Naam: Orion

Type schip: Zeetjalk

Bouwjaar: 1892
Lengte: 24.13 meter (incl. boegspriet en roer: 32 meter)
Lengte waterlijn: 23.06 meter
Breedte: 5.00 meter
Diepgang: 1.10 meter
Zwaarddiepte max. : 3.95 meter
Hoogte mast: 22.65 meter
Gewicht leeg: 68 ton
Gewicht met volle tanks: 73.5 ton

Zeiloppervlakte:
Grootzeil: 140 m2
Fok : 55 m2
Kluiver buiten: 55 m2
Kluiver binnen: 25m2
Totaal: 250 m2

Keuring:
EFM certificaat

Capaciteit:
Passagiers overdag: 34
Passagiers ’s nachts: 18
Bemanning: 4

Materialen:
Casco: welijzer
Opbouw: staal
Mast: hout
Giek : hout
Boegspriet: hout

Motor:
Cummins – 6 cilinder diesel 190pk

Generator:
Mitsubishi 2 cilinder diesel 13KVA

Kachel en warmwater:
ACV N

Elektra:

24 Volt en 230 Volt net
230 Volt walaansluiting
5000 W Victron omvormer/acculader

Veiligheid:
Veiligheidsplan
Reling rondom
5 Reddingsdrijf matrassen
4 Reddingsboeien
40 Zwemvesten
3 Marifoons
1 Telefoon
1 EHBO kist A
6 Brandblussers
3 Noodvuurpijlen
3 Fakkels

Navigatie:
GPS kaartplotter standaard Horizon met digitale waterkaarten
AIS
Kompas vloeistof
Waterkaarten IJsselmeer, Markermeer, Wadden.

Bemanning

Leer de vaste bemanning van zeilcharterschip Orion kennen!

Schipper Wouter Egas

Schipper – Wouter Egas

Wouter Egas is de schipper van de Orion en is zijn leven lang actief in de watersport. Wouter heeft jarenlange ervaring met het organiseren van zeil- en windsurfwedstrijden en is in het bezit van het klein vaarbewijs I en II, en een zeil- en een vaarbewijs voor binnenvaartuigen A/B. In 1992 heeft Wouter de tjalk Vrouwe Gerdina overgenomen van zijn vader en sinds 2003 zeilt de tjalk fulltime als zeilcharterschip. Eind 2006 heeft Wouter de Orion aangekocht, welke meer ruimte kan bieden aan passagiers en bemanning.

Maat – Teun de Weerd

Teun combineert het maten met een HBO studie natuurkunde in Amsterdam. Teun is ook dikwijls te vinden op de waterscouting Michiel Adriaenszn de Ruyter in Velsen.

Maat – Wouter Ben Egas

Wouter is de jongste maat op zeilcharterschip Orion en volgt hiernaast een MBO studie werktuigbouwkunde in onze hoofdstad Amsterdam.

Vaargebied

De oude binnenhaven in het centrum van Monnickendam is de thuishaven van de Orion.Monnickendam ligt tien kilometer ten noorden van Amsterdam en heeft een schitterend historisch stadscentrum. Vanuit deze haven kunnen zowel het IJsselmeer als de Waddenzee en de Friese meren bezeild worden.

Als je kiest voor een dagje zeilen met Egasail kunnen de volgende havenplaatsen aangedaan worden: Edam, Volendam, Marken, Uitdam, Pampus, Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Stavoren, Makkum, Lemmer, Urk, De Friese meren, Muiden, Amsterdam, Texel, Vlieland, Terschelling, Den Oever en Harlingen. Elke havenplaats heeft haar eigen historie en trekpleisters die met een dagje zeilen aangedaan kunnen worden.

Wat dacht je van het forteiland Pampus, het Muiderslot, de kaasmarkt of een wijnproeverij in Edam, of een palingrokerij in Volendam? Dit is uiteraard geen uitputtende opsomming, het is bijvoorbeeld ook een leuk idee om een wandeling te maken in het centrum van Amsterdam, het jutters museum op Texel te bezoeken, het Vrouwtje van Stavoren te bekijken of een bezoek te brengen aan het Zuiderzee museum in Enkhuizen!

In de zomermaanden juli en augustus zeilt de Orion ook vanuit Den Oever naar de Waddenzee en het IJsselmeer.

Historie

Zeetjalk de Orion is in 1892 gebouwd door scheepsbouwer Jan Mol aan de Moerheimstraat in Dedemsvaart. De scheepswerf is rond het jaar 1870 opgericht en werd al snel een zeer succesvolle werf in de gemeente. Omdat er in de jaren twintig van de vorige eeuw geen vergunning kon worden verleend voor het pneumatisch klinken, werd de werf een aantal decennia stilgelegd. In de naoorlogse jaren is de werf weer in gebruik gebracht door scheepsbouwer Frederik Geertman. Na het vertrek van Geertman op 16 november 1956 naar Zwartsluis is de werf niet meer in gebruik genomen.

Er is zeer weinig bekend over de eerste eigenaar van de Orion, maar van 1925 tot 1975 is het schip eigendom geweest van Willem Kelder. Op de Orion zijn vijf kinderen grootgebracht en Theo Kelder is op het schip geboren. Tijdens een familiefeest in 2014 stonden Theo en zijn broer Willem nog strak te sturen. De naam van het schip toen deze nog voer onder Willem Kelder was Rival. Kelder voer eerst als zeilende vrachtvaarder en vanaf 1952 als motor-vrachtvaarder. De eerste motor was een liggende Deutz van 18 pk, samen met een zijschroef op de kop. In het motortijdperk waren Drenthe en Friesland de voornaamste vaargebieden en de lading bestond vooral uit stenen, mest, suikerbieten en veevoer.

Eind jaren zeventig heeft de heer Idsinga het schip van scheepshandelaar Koehoorn gekocht, waarna de familie Idsinga aan boord in de roef woonde. Voor onderhoud lag het schip bij Draaisma in Franeker. In het jaar 1981 kopen Frans en Frouke Fischer de Orion van de familie Idsinga. Orion wordt omgebouwd tot zeilcharterschip en is één van de eerste zeilende passagiersschepen in Harlingen. Hans Rechter en Ed Slot uit Monnickendam waren de vaklui die het ijzerwerk van Orion onder handen namen. Vanaf 1983 beginnen Frans en Frouke Fischer met de Orion als één van de eersten aan de zeilende passagiervaart vanuit Harlingen. De reizen van deze pioniers gingen wel tot de Oostzee aan toe.

In het jaar 1993 begint Rob Fischer met het varen op de Orion en schaft het schip in 1997 aan. In 2001 ruilt het schip wederom van eigenaar, ditmaal is het Jeroen Boekema die vele passagiers over de Waddenzee en het IJsselmeer mag vervoeren. Eind 2006 heeft de huidige eigenaar Wouter Egas het schip aangekocht, met als doel om met veel plezier en enthousiasme passagiers te laten genieten van wind, water, golven en de inspirerende omgeving die de Nederlandse wateren te bieden heeft.

Scheepsnamen

1903

Familietrouw

1935

Rival

1982

Orion

Pin It on Pinterest

Share This